تاثیر بالش در آسیب های اندامی
بهترین وضعیت خوابیدن و انتخاب بالش مناسب

برای داشتن خوابی راحت 12 تا 18 ماه بالش خود را تعویض کنید و در ضمن استفاده بیش از اندازه از یک بالش علاوه بر اینکه مقاومت اولیه آن را از بین میبرد می تواند وسیله ای مناسب برای اجتماع قارچ و کپک ها و گرد و غبار بسیار ریز باشد. انتخاب یک بالش مناسب و خوب نقش بسیاری در خوابی راحت دارد زیرا بالش نامناسب سبب به وجود آمدن علائمی مانند سردردهای شدید و بی حس شدن شانه, بازو و درد گردن می شود. یک بالش مناسب باید به اندازه کافی سفت باشد تا سر و گردن را با ستون فقرات به طور موازی قراردهد, درست همانند وقتی که در حال ایستاده هستیم.

عکس سر و گردن روی بالش

خوابیدن به پهلو یکی از رایج ترین وضعیت های خوابیدن است که بهترین نوع خوابیدن جهت سلامت ستون فقرات, گردن و کمر می باشد. افرادی که بیشتر به پهلو می خوابند باید بالش ضخیمی را انتخاب کنند که حاشیه عریضی دارد تا فضای بین شانه و گوش پر شود. بالش نباید خیلی ضخیم باشد که سبب خم شدن بیش از حد گردن گردد. و نیز نباید خیلی نرم باشد که سبب فرو رفتن بیش از حد سر در آن شود.

عکس نادرست خوابیدن روی بالش

خوابیدن به پشت نیز دومین وضعیت رایج خوابیدن به حساب می آید.برای افرادی که عادت دارند به پشت و در وضعیت طاق باز بخوابند استفاده از بالشی با ضخامت متوسط که قسمت پایین آن اندکی ضخیم تر است توصیه می شود تا به این طریق حمایت کنندگی مناسب برای نگه داشتن گردن در هنگام خواب ایجاد شود. عموما خرخر کردن در خواب در افرادی که بر روی پشت می خوابند شایع است. انتخاب بالش مناسب می تواند سبب جهت دهی مناسب سر, عبور و مرور مناسب هوا در راه های تنفسی و کاهش خرخر شود.



چند نکته مهم و کاربردی 

بالشی را که برای خواب شبانه استفاده می کنید پس از حداکثر 18 ماه تعویض نمایید.

سعی نمایید تا جاییکه مقدور است وضعیت خوابیدن به پهلو و یا پشت را انتخاب نمایید. وضعیت خواب به پهلو با اندکی زانو و ران های خم و قرار دادن یک بالش نازک بین دو زانو بهترین وضعیت برای سلامت ستون فقرات می باشد.

اگر عادت دارید که به پشت بخوابید قرار دادن یک بالش زیر زانو ها سبب کاهش درد در قسمت تحتانی کمر و مشکلات مربوطه به آن می شود.